Компетентность 9 –10/120 –121/2014 ОБУЧЕНИЕ 7

кредитации с Федеральной службой становится теперь полностью автома- тизированным.
Рассмотренные новации, безуслов- но, приведут к изменениям на рынке экспертных услуг, повысят роль и от- ветственность экспертов по аккредита- ции, технических экспертов, деятель- ность которых должна соответствовать более высоким требованиям. В свою очередь, это ставит перед образова-
тельными учреждениями новые задачи по подготовке и переподготовке персо- нала в области технического регулиро- вания.

Создание контента для обучения экспертов — сложная, но необходи- мая задача, решение которой позволит сформировать квалифицированных экспертов для проведения оценки со- ответствия в различных областях дея- тельности.

Kompetentnost' 9 –10/120 –121/2014

ISSN 1993-8780

TRAINING

Experts on Accreditation and Technical Experts

Training: Content Creation

Prof. Dr. G.V. Pankina, Rector, FSAEI FVT, Academy for Standardization, Metrology and Certification (Educational), Moscow, Russia, pankinagv@gost.ru

key words

experts on accreditation, technical experts, the applicant meets

the criteria for accreditation, professional competence

Federal Law «On Accreditation in National Accreditation System» made a number of fundamental changes with respect to the activities of accreditation experts and technical experts. These changes concern the work of the experts, their competence and are aimed at further improving the system of training of these professionals.
The article identifies the areas of knowledge, responsibility and authority of accreditation experts and technical experts. The list of their professional competence is reviewed and appropriate training modules based on this list are developed.
Standards against which experts conduct accreditation and classification list of experts is given. The main innovations adopted in the Federal Law «On Accreditation in National Accreditation System» are described.
The authors believe that accepted changes:

will lead to changes in the market of expert services;

will enhance the role and responsibility of accreditation experts, technical experts, whose activities should meet higher requirements and educational institutions have to meet the new challenges of personnel training and retraining in the field of technical regulation.