Компетентность 2/123/2015 ОБУЧЕНИЕ 7

чики контента, содержащего охраняе- мые результаты интеллектуальной дея- тельности.
Резюмируя сказанное, отметим сле- дующее.
Необходимость творческой состав- ляющей образовательной деятельно- сти и выдача юридических документов, свидетельствующих о наличии закон-

Список литературы

ченного высшего профессионального образования, не позволят закрыть уни- верситеты.

Дорожная карта по созданию смарт- образования может быть выполнена только при стимулировании академи- ческой активности педагогов: заста- вить человека творить против его воли невозможно.

Статья поступила

в редакцию 20.01.2015

1. Славин Б.Б. Закат университетов // URL:http://ibusiness.ru/ blogs/26195.

2. Нестеров А.В. О непрерывном профессиональном образовании // Компетентность. — 2012. — № 2(93).

3. Нестеров А.В. О соотношении смарт-общества и общества, построенного на знаниях. — Препринт-2014.

4. Нестеров А.В. Шесть мифов об обществе, построенном на знаниях // http://www.labrate.ru/articles/nesterov_article_2008-2_

six_myths_about_knowledge_society.htm.

5. Нестеров А.В. О непрерывном образовании // Компетентность. — 2008. — № 8(59).

6. Нестеров А.В. Об «умном» регулировании, http://pravo.hse.ru/expertika/announcements/ 59426294.html.

7. Нестеров А.В. Как повысить академическую активность научно-педагогических работников? // Компетентность. — 2014. —

№ 1(112).

Kompetentnost' 2/123/2015

ISSN 1993-8780

TRAINING 7

Will Smart Education Lead to the Decline of Universities?

Prof. Dr. A.V. Nesterov, Professor, National Research University, Higher School of Economics, Moscow, Russia, nesterav@mail.ru

key words

smart education, smart products, smart technologies, society, differentiation, producing, knowledge

Referenсes

It is shown that the phrase ‘smart education in smart society’ was actively discussed recently by the professional community and has a metaphorical meaning as previously used phrase ‘a society based on knowledge’. The quantitative criteria to characterize the properties of smart education allowing to estimate the rate of approach to the image of the education given by the futurologists, and the level of development of the intellectual forces that are capable of producing smart products are given. Smart technology will undoubtedly improve the productivity of teachers and organizers. However, I think that the road map for the creation of smart education can only be achieved through the promotion of the teachers’ academic activity.

1. Slavin B.B. Zakat universitetov [Decline of universities], URL:http://ibusiness.ru/ blogs/26195.

2. Nesterov A.V. O nepreryvnom professional’nom obrazovanii [On the continuous vocational training], Kompetentnost’, 2012, N 2(93).

3. Nesterov A.V. O sootnoshenii smart-obshchestva i obshchestva, postroennogo na znaniyakh [On the relation between smart society and a society built on knowledge], Preprint-2014.

4. Nesterov A.V. Shest’ mifov ob obshchestve, postroennom na znaniyakh [Six myths by a society based on knowledge], http://www. labrate.ru/articles/nesterov_article_2008-2_six_myths_about_knowledge_society.htm.

5. Nesterov A.V. O nepreryvnom obrazovanii [On the continuous education], Kompetentnost’, 2008, N 8(59).

6. Nesterov A.V. Ob «umnom» regulirovanii [On the smart regulation], http://pravo.hse.ru/expertika/announcements/ 59426294.html.

7. Nesterov A.V. Kak povysit’ akademicheskuyu aktivnost’ nauchno-pedagogicheskikh rabotnikov? [How to improve research and teaching staff academic activity?], Kompetentnost, 2014, N 1(112).