Компетентность 7/128/2015 ОБУЧЕНИЕ 7


image

вания, она еще не продемонстрировала жизнеспособность механизмов работы, не накопила достаточного практичес- кого опыта. Изменения в системе до- полнительного профессионального об- разования будут происходить по мере внедрения обязательных профессио- нальных стандартов. Неизменным было и остается одно — востребован- ность ДПО напрямую зависит от того, насколько предлагаемые им знания ак- туальны, ценны и полезны его слуша- телям.

Список литературы

  1. Аниськина Н.Н. Качество дополнительного профессионального образования: новая концепция // Компетентность. — 2012. — № 9–10(100–101).

  2. Митрофанова В.В. Профессиональные стандарты в вопросах и ответах // Секретарь-референт. — 2015. — № 4.

  3. Панкина Г.В., Бабыкин С.В., Панкин Д.В. Анализ профессиональных стандартов // Компетентность. — 2010. — № 9–10(80–81).

  4. Панкина Г.В., Гусева Т.В. Новый стандарт ИСО в сфере образовательных услуг и перспективы его применения в России // Компетентность. — 2011. — № 6(87).

  5. Шмельникова Л.В. О приоритетах государственной политики, законодательном и нормативном обеспечении в сфере дополнительного профессионального образования // Дополнительное профессиональное образование в стране

    и мире. — 2014. — № 4(10).

  6. ГОСТ Р ИСО 29990–2012. Услуги по обучению в сфере неформального образования и тренингов. Основные требования к поставщикам услуг.


image



Kompetentnost' 7/128/2015 ISSN 1993-8780

TRAINING 7


Further Vocational Training and New Professional Standards


Dr. S.A. Yandanova, Engineer, E-learning and International Cooperation Department, FSAEI FVT Academy for Standardization, Metrology and Certification (ASMS), Moscow, Russia

Dr. V.A. Novikov, Vice-rector for Academic Affairs, Head of Department, Quality Management, FSAEI FVT ASMS, Moscow, Russia, nva@asms.ru

Dr. A.I. Grishin, Associate Professor, Professional Retraining Department, FSAEI FVT ASMS, Moscow, Russia, elearning@asms.ru


image

key words


professional standard, mandatory application of professional standards, further vocational training, personnel training


Referenсes


In the article we analyze the content of professional standards and their role in pro- ductivity increasing. We study the problems of implementation and obligatory usage of these documents, as well as issues of personnel training for further vocational training in accordance with professional standards. The introduction of professional standards for various industries allows employers and professionals to more clearly understand the requirements of the qualification level, the content of job functions and actions. Careful study and updating the requirements, development of additional professional programs, consistent with the principles of professional standards and provisions speci- fying their national standards, educational quality assurance of training and retraining, the provision of accessible learning environment, and other necessary activities require joint efforts of professional associations, educational institutions and the state.

  1. Anis’kina N.N. Каchestvo dopolnitel’nogo professional’nogo obrazovaniya: novaya kontseptsiya [Further Professional Education Quality: New Concept], Комpetentnost’, 2012, no. 9–10(100–101).

  2. Mitrofanova V.V. Professional’nye standarty v voprosakh i otvetakh [Professional standards in questions and answers], Sekretar’-referent, 2015, no. 4.

  3. Pankina G.V., Babykin S.V., Pankin D.V. Analiz professional’nykh standartov [Professional Standards Analysis], Комpetentnost’, 2010, no. 9–10(80–81).

  4. Pankina G.V., Guseva T.V. Новый стандарт ИСО в сфере образовательных услуг и перспективы его применения в России [New Educational ISO Standard. Its Perspectives in Russia], Комpetentnost’, 2011, no.6(87).

  5. Shmel’nikova L.V. О prioritetakh gosudarstvennoy politiki, zakonodatel’nom i normativnom оbespechenii v sfere dopolnitel’nogo professional’nogo obrazovaniya [On the priorities of the state policy, legislative and regulatory provision in the sphere of further vocational training], Dopolnitel’noe professional’noe obrazovanie v strane i mire, 2014, no. 4(10).

  6. GOST R ISO 29990–2012 Learning services for non-formal education and training. Basic requirements for service providers (In Russia).