Kompetentnost' 4/125/2015

ISSN 1993‑8780

MANAGEMENT 27

Fuzzy Sets Management as a Tool for QFD Quality

Function Deployment Method Improvement

A.V. Melikhov, Deputy General, FBI, Rostest-Moskva, Moscow, Russia, kazaam21@bk.ru

key words

household appliances production, quality management system, interaction with the consumer, focus groups, quality function

deployment, fuzzy sets, fuzzification and defuzzification, test products

Referenсes

The  application  of  QFD  method  in  the  process  of  the  organization’s  QMS  for  the production  of  complex  household  appliances  (CHA)  is  discusses.  It  is  noted  that  the QFD  is  virtually  supposed  to  be  the  only  method  to  date  quality  management  tool that  allows  you  to  quickly  consider  the  opinions  of  consumers  in  the  design  process of  modern  complex  household  appliances.  However,  this  method  is  not  widely  used because  of  the  complexity  of  the  transfer  of  opinions  and  expectations  of  consumers in  the  technical  characteristics  of  the  product,  since  it  is  based  on  a  subjective interpretation  of  technical  experts  qualitatively  consumer  demands.  It  is  proposed the use of certain methods of the theory of fuzzy sets to eliminate this disadvantage of the QFD method and provide translation of fuzzy opinion of the consumer to product technical parameters by the calculated method. In addition, it is shown that the use of re­QFD­analysis after studying by the focus groups the results of sample tests on the major consumption function significantly reduces the asymmetry of market demand for complex household appliances.

1. Kuz’min A.M., Vysokovskaya E.A. Upravlenie vzaimootnosheniyami s klientami [Customer Relationship Management], Metody menedgments kachestva, 2013, no. 12, p. 17.

2. GOST R 54732–2011/ISO/TS 10004:2010 (In Russia).

3. Melikhov A.V., Novikov V.A., Zubkov Yu.P. Ispol’zovanie metoda razvertyvaniya funktsii kachestva (QFD) pri proektirovanii novykh

vidov tekhniki: Tezisy dokladov III Mezhdunarodnogo nauchno‑prakticheskogo foruma «Effektivnye sistemy menedzhmenta — strategiya

uspekha» [The use of quality function deployment (QFD) in the design of new types of equipment], Kazan’, Institut ekonomiki i prava,

okt. 2013, p. 115–120.

4. Dimitrov V.P., Borisova L.V., Nurutdinova I.N., Bogatyreva E.V. O metodike defazifikatsii pri obrabotke nechetkoi informatsii ekspertnoi

informatsii [On the method of defuzzification in processing fuzzy information expert information], Vestnik DGTU, 2010, v. 10. no. 6(49),

p. 868–880.

5. Orlov A.I. Prikladnaya statistika [Applied Statistics], Moscow, Ekzamen, 2004, 656 p.

6. Nechetkie mnozhestva v modelyakh upravleniya i iskusstvennogo intellekta / Pod red. D.A. Pospelova [Fuzzy sets in management

models and artificial intelligence], Moscow, Nauka, Gl. red. fiz.‑mat. lit., 1986, 312 p.


Как подготовить статью для журнала «Компетентность»

Оригинал статьи и аннотацию к ней необходимо передать в редакцию в электронном виде (на магнитном носителе

или по электронной почте komp@asms.ru). При передаче информации по электронной почте желательно архивировать

файлы. В названиях файлов необходимо использовать латинский алфавит. Допускаемые форматы текстовых

файлов — TXT, RTF, DOC.

Допустимые форматы графических файлов:

графики, диаграммы, схемы — AI 8‑й версии (EPS, текст переведен в кривые);

фотографии — TIFF, JPEG (RGB, CMYK) с разрешением 300 dpi.

К каждой статье необходимо приложить сведения об авторах — фамилия, имя, отчество, ученая степень, ученое

звание, место работы и должность, телефон служебный и домашний, адрес электронной почты.