Kompetentnost' 9 –10/120 –121/2014

ISSN 1993-8780

Legal Regulation of Relations in the Field of Venture

Capital Investments

Dr. S.G. Avrutskaya, Associate Professor, Management and Marketing Department, D. Mendeleev University of Chemical

Technology of Russia, Moscow, Russia, savrutskaya@mail.ru

K.Yu. Sirotkin, Graduate, Faculty of Economics, D. Mendeleev University of Chemical Technology of Russia, Moscow, Russia

key words

venture capital, particular partnership, investment partnership, joint stock investment fund, mutual fund

Referenсes

Venture capital is the main source of innovation activities financing, especially in high­ tech industries (information, bio­, nanotechnologies). Currently, Russian Federation lacks a uniform legislative act that would govern venture investments. Types of legal entities provided by Russian legislation for collective investments include particular and investment partnerships, as well as joint stock investment funds and closed­end mutual funds. For a particular partnership, unlimited liability of partners is the major disadvantage. Joint stock investment funds’ profits are subject to double taxation; closed­end mutual funds’ activities are strictly regulated by authorities. Investment partnership structure allowed since 2012 is analogous to limited partnership widely used abroad. This type of legal entity is the best for venture investments and reflects international standards when investing in high­risk projects.

1. Venchurnaya industriya v Rossii. Yuridicheskie aspekty i statistika. Rabochie materially [Venture capital industry in Russia. Legal aspects and statistics.], Moscow, RAVI, 2000.

2. Puchkova I.N. Finansovo-pravovoe regulirovanie otnosheniy v oblasti venchurnykh investitsiy [Financial and legal regulation of relations in the field of venture capital], M.: Izdatel’stvo ‘ELIT’, 2011, 272 p.

3. Vishnyakov A.A. Pryamoe uchastie rossiyskogo gosudarstva v processe venchurnogo investirovaniya: realii i perspektivy [Direct participation of the Russian state in the process of venture investment: realities and prospects], http://koet.syktsu.ru/ vestnik/2008/2008-2/2/2.htm#_ftn5.

4. Pravovaya sreda venchurnoy deyatel’nosti v Rossijskoy Federatsii [Legal environment of venture activities in the Russian Federation], Moscow, RAVI, 2009, http://www.rvca.ru/rus/resource/library/pravovaya-sreda/.

5. Kashirin A.I., Semenov A.S. Innovatsionnyy biznes: venchurnoe i biznes-angel’skoe investirovanie: uchebnoe posobie [Business

Innovation: venture and business angel investing], Moscow, Izdatel’skiy dom Delo RANHiGS, 2013, 260 p.


сОБЫТ и Е

Учебные материалы АСМС представлены в ЕЭК ООН

24–26 ноября 2014 года в Женеве (Швейцария) прошло заседание Рабочей группы по политике в области стандартизации и сотрудничества по вопросам нормативного регулирования ЕЭК ООН (РГ 6) с участием руководства

и специалистов АСМС

В течение нескольких лет Академия успешно сотрудничает с РГ 6. В этом году международным экспертам были представлены новые учебные материалы по стандартизации, подготовленные для широкого круга обучающихся. Отличительная черта этих материалов состоит в том, что они разработаны в соответствии
с типовой (модульной) образовательной программой ЕЭК ООН по стандартизации.
Специалисты Академии обсудили с членами
РГ 6, другими участниками и гостями заседания
три образовательных модуля: «Выгоды стандартизации для общества», «Международная торговля, стандарты
и регламенты» и «Стандарты систем менеджмента».
К этим модулям программы ЕЭК ООН по стандартизации силами преподавателей АСМС и ее филиалов
в российских регионах подготовлены тексты лекций, иллюстративные материалы, тестовые вопросы и списки литературы. Учебные материалы прошли апробацию
в системе Академии.
В течение текущего учебного года предполагается завершить работу над программой в целом, полностью подготовить материалы по пятнадцати модулям, апробировать их и обеспечить доступ к ним заинтересованных сторон.
Учитывая роль ЕЭК ООН в разработке стандартов, следует ожидать, что реализация типовой (модульной) образовательной программы ЕЭК ООН по стандартизации будет способствовать росту информированности общества и продвижению
как собственно стандартов, так и стандартов ЕЭК ООН.