Kompetentnost' 3/114/2014

ISSN 1993-8780

Higher Professional Education Contemporary

Models of QMS and Quality Assessment

E.M. Kravchenko, Head, Certification Body, QMS, FSAEI FVT, Academy for Standardization, Metrology and Certification

(Educational), ASMS, QMS Certification Expert, GOST R, Moscow, Russia, lyzina@asms.ru

Dr. A.G. Zekunov, Leading Expert, Certification Body, QMS, FSAEI FVT, ASMS, QMS Certification Expert, GOST R, Moscow, Russia, zekunov@asms.ru

key words

evaluation criteria, education quality, quality management systems models, QMS assessment of university, organization self- assessment

Referenses

The Ministry of Education and Science of the Russian Federation has defined improving the quality of vocational education as a priority task. It is connected with the entry of Russia into the European educational space and the implementation of the principles of the Bologna Declaration. Availability of intramural quality assurance system or quality management system has become a requirement for a comprehensive university assessment. The effectiveness evaluation of this system was introduced in the performance of accreditation by the Federal Service for Supervision in Education and Science. The article provides an analysis of contemporary models of management systems and quality assessment used in the activity of higher educational institutions of Russia and abroad. The mechanism for constructing a unified QMS model in Russian universities on the positive experience of foreign countries, criteria for its selection and evaluation, which can be used in a certifying examination, state accreditation of universities and self-inspection, is on consideration.

1. Prikaz Federalnoy sluzhby po nadzoru v sfere obrazovaniya i nauki (Rosobrnadzor) ot 30 sentyabrya 2005 goda no. 1938

Ob utverzhdenii pokazateley deyatelnosti i kriteriev gosudarstvennoy akkreditatsii vysshikh uchebnykh zavedeniy [On approving the key performance indicators and criteria of state accreditation of higher educational institutions].

2. ISO 9001:2008. Sistemy menedzhmenta kachestva. Trebovaniya [Quality management systems — Requirements].

3. Standarty i rekomendatsii po povysheniyu kachestva vysshego obrazovaniya v evropeyskom regione, razrabotannye Europeyskoy assotsiatsiey garantiy kachestva v vysshem obrazovanii ENQA [European Network for Quality Assurance in Higher Education Standards and recommendations for improving the quality of higher education].

4. Problemy kachestva obrazovaniya [Education quality problems], Nizhniy Novgorod, NNGU, 2006.


НОВАЯ КНИГА

Архипов А.В., Гркич Р.Д., Синяков А.И., Снегов В.С.

Поверка и калибровка средств измерения массы.

Часть 2. Технические и метрологические характеристики, поверка и калибровка мер массы.

Учебное пособие / под ред. А.В. Архипова. — М.: АСМС, 2013.

Авторы знакомят с международным прототипом килограмма, современной терминологией, номенклатурой показателей качества и классификацией мер массы, рассматривают влияние внешних факторов на погрешность гирь. Описываются технические требования и метроло- гические характеристики, классификация, поверка и калибровка мер массы, передача раз- мера единицы массы вторичным эталонам, образцовым и рабочим гирям, а также требования к мерам массы, вносимым в Государственный реестр СИ с 1.06.2012.

Даются сведения об изготовлении, ремонте, поверке гирь, оборудовании, применяемом для испытаний, поверки и калибровки гирь в соответствии со стандартами.

По вопросам приобретения обращайтесь по адресу: Академия стандартизации, метрологии и сертификации (АСМС), 109443, Москва, Волгоградский пр-т, 90, корп. 1. Тел. / факс: 8 (499) 742 4643. Факс: 8 (499) 742 5241. E-mail: info@asms.ru